När man skapar ett nytt skadefall görs detta i två steg, skapa skadefallet med dess information samt göra dito synligt för övriga.
1.1 Reservera SKADATid
Det namn som Skadan skall få skall följa följande namnkonvetioner:
SKADAT Id skall ha namnnomenklatur enligt följande, stationsnamn, system, samt löpnummer ”R1-313-1″ där sista siffran är ett löpnummer, som måste sökas ut i databasen. Sök enligt följande
och i resultatlistan ses nu alla med det anläggning och systemnummer samt löpnummer.
1.2 Skapa det nya SKADAT Id (Författare)
Logga in med din användar-Id och klicka sedan på länken ”Kontrollpanelen”.
, välj sedan ”Add Dataset” under Skadat
Sedan är det bara att fylla i alla fält enligt lathund i bilaga 1
Avsluta med att klicka på ”Add dataset”. Den nya skadan är nu skapat men inte synligt via SKADAT..
1.3 Göra Skadan synligt
Klicka på det ID som skadan får och dataposten dyker upp.
klicka nu på länken till höger om namnet.
Ett inlägg dyker upp med ifyllt id och namn. Utför sedan följande
och klicka sedan på ”Redigera” under Publicera och markera ”privat” och OK.
Under kategorier markera ”Skadat”
Avluta sedan med ”Uppdatera”. Skadan är nu publicerat på webservern.
Kontakta nu ansvarig för SKADAT som skall granska och godkänna inmatad information innan informationen publiceras i skadedatabasen.
1.4 Ändra / uppdatera existerande SKADAT information
För att ändra eller uppdatera information om ett SKADAT ,logga in och revidera de fält som berörs enligt bilaga 1, avsluta med ”Edit dataset” för att spara.
1.5 Godkänna/publicera nya SKADAT (Proj.ledare/ansvarig)
För att skadefallet skall bli sökbart och synligt för alla så måste statusen på skadefallet ändras till ”Approved” eller ”QA Approved”. Statusändringen görs av behörig användare efter att den inmatade informationen har verifierats mot ritningar osv.
1.6 Ta bort felaktigt skapad skadefall
text kommer…